Rechten bij annuleren aankoop webshop

Veel mensen kopen tegenwoordig ook bij webshops. Maar wat nu als u de aankoop wilt annuleren? Wat zijn dan uw rechten en waarin verschillen deze rechten tussen zakelijke en particuliere aankopen?

Aankopen als particulier of als ondernemer

De wetgever wil consumenten graag beschermen. Van u als ondernemer wordt verwacht dat u weet wat u doet als u zakelijke bestellingen plaatst. Welke rechten heeft u als consument en als ondernemer als u een online aankoop wilt annuleren?

Aankopen als particulier

Als u als consument  (als particulier) iets bestelt/koopt in een webshop, is er sprake van een zogenaamde ‘koop op afstand’. Er gelden dan speciale regels als consumentenbescherming. Een ‘consument’ is dan een persoon die niet handelt in naam of uit hoofde van een bedrijf.

De informatieplicht

Voordat u als particulier een aankoop doet in een webshop, moet de verkoper u verplicht informatie verstrekken over een aantal zaken. Dat zijn o.a.:

  • zijn eigen gegevens;
  • de belangrijkste kenmerken van het product;
  • de prijs van het product (inclusief BTW en andere toeslagen);
  • de wijze van betaling; en
  • de mogelijkheid tot annuleren en de termijn van annulering.

Annuleren van particuliere aankoop

Op het moment dat u het product van de webshop ontvangt, heeft u het ‘recht op bedenktijd’, ook wel het ‘recht op annulering’ genoemd. Deze termijn is minimaal veertien kalenderdagen: meer dagen mag, minder niet!

Wanneer gaat de annuleringstermijn of bedenktijd in?

Bij producten gaat de termijn van veertien dagen bedenktijd in op de dag nadat u het product hebt ontvangen. Heeft u meerdere producten in één keer besteld, maar in meerdere keren geleverd gekregen? Dan gaat de termijn in op de dag nadat u het laatste product hebt ontvangen. Bij diensten gaan de veertien dagen bedenktijd in op de dag nadat u de overeenkomst hebt gesloten.

Hoe kan ik de aankoop annuleren?

Als u gebruik wilt maken van de bedenktijd en de aankoop wilt annuleren, moet u dat de verkoper laten weten. Dat mag op iedere mogelijke manier: schriftelijk, telefonisch, per e-mail, enz. In sommige gevallen stuurt de koper een speciaal formulier mee om gebruik te kunnen maken van het annuleringsrecht.

De bedenktijd geldt niet voor álle producten

Sommige producten en diensten zijn uitgesloten van het recht op bedenktijd. Voorbeelden hiervan zijn reizen, vervoer, logies, tijdgebonden producten (zoals een tijdschrift of krant), bederfelijke producten (zoals etenswaren en bloemen) en producten die speciaal voor u gemaakt zijn (zoals een maatpak of fotoalbum). Er zijn ook producten die verzegeld worden verkocht. Verbreekt u de verzegeling, dan kunt u deze producten niet meer terugsturen. Voorbeelden hiervan zijn cd’s, dvd’s en badkleding.

Kosten en vergoedingen na annulering

Als u gebruikmaakt van uw recht op bedenktijd, is dat altijd kosteloos. De verkoper mag wel van u verlangen dat u op eigen kosten het product retour zendt. Als u voor de levering verzendkosten heeft betaald, dan moet hij die wel aan u terugbetalen. Uiteraard is de verkoper ook verplicht de kosten van het product aan u terug te betalen. Dit alles dient te gebeuren binnen dertig dagen na het ‘inroepen van het annuleringsrecht’.

Soms is een eenmanszaak of VOF óók consument

Stel, u bestelt voor uw eenmanszaak of VOF voor € 200,- inktcartridges bij een webshop. Uit uw bestelling blijkt nergens uit dat het ook om een zakelijke bestelling gaat. U gebruikt bijvoorbeeld uw eigen naam en niet die van de zaak. De verkoper ziet u dan als consument en dan gelden de regels van het consumentenrecht voor deze aankopen en annuleringen. Doet een bepaald gegeven uit de bestelling wel vermoeden dat het gaat om een zakelijke bestelling, dan gelden de regels voor zakelijke aankopen.

Let op! Het omgekeerde is ook waar. Uit rechtspraak blijkt dat als u als koper ‘ervoor zorgt’ dat de verkoper kan denken dat de bestelling zakelijk was, u géén aanspraak kunt maken op bovenstaande consumentenbescherming ‘Koop op afstand’. Oók niet als het feitelijk om een privé bestelling gaat!

Zakelijk of privé bestellen?

Kijk dus goed onder welke naam u bestellingen plaatst. De naam ‘Janssen VOF’ doet al vermoeden dat het gaat om een zakelijke bestelling en bovenstaande regels zijn dan niet van toepassing. Doet de naam waarmee u voor uw eenmanszaak of VOF bestelt niet vermoeden dat het gaat om een zakelijke aankoop, dan gelden bovenstaande regels voor particulieren wel.

Annuleren van een zakelijke aankoop

Aankopen die u doet uit hoofde van of namens een bedrijf zijn zakelijk. Bovengenoemde regels zijn dan niet van toepassing. Dus ook de bedenktijd van veertien dagen, geldt niet voor ondernemers.

Annuleren? Check de algemene voorwaarden! Vaak staat in de algemene voorwaarden wat u als ondernemer moet doen om een bestelling te annuleren. Als dit niet in de algemene voorwaarden geregeld is, dan wordt het een stuk complexer. Niet kunnen annuleren is bij zakelijke aankopen namelijk niet per definitie onredelijk.

Geen mogelijkheid tot annuleren? Ontbreekt de mogelijkheid tot annuleren in de aankoop? Dan kunt u niets anders dan contact opnemen met de webshop en uitleggen waarom u wilt annuleren. Wellicht is de webshop bereid u tegemoet te komen of een compromis te sluiten.

Dus?

Wilt u privé iets bestellen? Voorkom dan verwarring en dat de webshop kan denken dat het zakelijk is. Gebruik dus niet uw bedrijfsnaam en/of uw zakelijk e-mailadres voor uw zakelijke bestelling.

Wilt u zakelijk iets bestellen? En wilt u profiteren van het beschermende consumentenrecht? Bestel dan onder uw eigen naam en betaal ook privé. Maar let op! Want u heeft dan géén factuur op naam van de zaak en wellicht ook geen uitgesplitste btw, waardoor u de kosten niet van de winst kunt aftrekken en de btw niet als voorbelasting kunt aanmerken. Bovendien kan het voor investeringen vervelende gevolgen hebben voor de investeringsaftrek e.d.

Als u als particulier online iets bestelt, kunt u profiteren van het beschermende consumentenrecht en de aankoop annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen. Een online zakelijke bestelling kunt u alleen annuleren volgens de algemene voorwaarden van de leverancier.