Besparen op de kosten met minder voorraad

Voorraad kost geld, dat weet u ook wel. Alles wat in uw magazijn ligt, ligt daar maar te liggen. Pas als het gebruikt is, begint het iets op te leveren. Dus hoe minder voorraad hoe beter. Met just-in-time-leveringen verlaagt u de voorraad en bespaart u geld.

Waarom moeilijk doen?

Uiteraard bepaalt u zelf wanneer u goederen bestelt en hoeveel u bestelt. Toch kan het zeker geen kwaad om daar eens over na te denken. Want met minder voorraad heeft u meer liquide middelen (geld op de bank) die u voor andere dingen kunt gebruiken. Bovendien kost voorraad geld. Met minder voorraad loopt u ook minder kans op restanten die niets of weinig opleveren.

Just-in-time leveringen

U kunt ook goederen bestellen op het moment dat ú ze nodig heeft. De leverancier levert ze dan precies op tijd. Er zijn besparingskosten bekend van wel 30%.

Voorbeeld
Al in 1994 lanceerde Albert Heijn het distributieconcept “vandaag voor morgen”. Elke winkel werd vanaf dat moment niet twee of drie keer per week beleverd, maar elke dag op een vast tijdstip. Het principe beperkte zich niet tot winkel en distributiecentrum (dc) maar had ook gevolgen voor de leveranciers. In principe gold dat elk product dat op dag 1 verkocht was, op dag 2 aangevuld werd. En de leverancier vulde de voorraad in het dc aan. Het concept leidde tot veel minder voorraad in de dc’s en tot 75% minder transportbewegingen.

Vraag uw leveranciers

U hoeft niet net als Albert Heijn een vandaag-voor-morgen-concept te introduceren. Maar u kunt wél uw leveranciers vragen of ze vaker, kleinere hoeveelheden kunnen leveren. U kunt ook bestaande en nieuwe, potentiële leveranciers vergelijken met het just-in-time-principe.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat de leverancier 10x per dag een doosje schroeven komt leveren, zodat u geen schroeven meer op voorraad hoeft te houden. U kunt echter wel met elkaar overleggen wat wel de mogelijkheden zijn.

Vergelijk uw leveranciers

Stel uzelf de volgende vragen als u leveranciers met elkaar vergelijkt.

  1. Wat is de afstand tot ons bedrijf?
    Hoe dichterbij, hoe flexibeler men kan zijn.
  2. Wat is de geleverde kwaliteit?
    Heef u of hebben collega’s van u minder goede ervaringen met deze leverancier? Vraag eventueel om referenties.
  3. Komt men afspraken na?
  4. Levert men exacte hoeveelheden?
    Misschien komt het vaak voor dat men te weinig of juist te veel levert.
  5. Is de leverfrequentie conform onze wensen?
    Kan men leveren wanneer het ons het beste uitkomt?
  6. Houdt men permanent minimale hoeveelheden op voorraad?
    Dit is vooral van belang als u speciale goederen of grondstoffen inkoopt.
  7. Is men bereid om speciaal voor ons minimale hoeveelheden op voorraad te houden?
  8. Is er sprake van een goede service en is er voor technische vragen een betrouwbaar aanspreekpunt?
    Juist als er problemen zijn, is een goede service en een betrouwbaar aanspreekpunt van belang. En zeker als er sprake is van just-in-timeleveringen.
  9. Hoe afhankelijk is men van ons?
    Hoe belangrijker u voor de klant bent, hoe meer deze bereid zal zijn om aan uw wensen te voldoen.
  10. Hoe handelt men klachten af?
    Wat is uw ervaring of die van collega’s met de klachtenafhandeling door klant? Worden klachten snel en probleemloos opgelost?
  11. Is men bereid tegemoet te komen aan extra orders en wensen?
  12. Levert men het volledige assortiment?

Tip. Vraag leveranciers naar bewijsmateriaal, referenties, certificaten e.d.

Als het misgaat

Kiest u voor een leverancier die wil leveren volgens het just-in-time-principe? Spreek dan een escalatieprocedure af. U kunt het zich namelijk niet permitteren om een bepaald product, artikel of een bepaalde grondstof niet op voorraad te hebben. Dan wilt u een vast aanspreekpunt kunnen bellen en als dat niet helpt wilt u na x tijd de accountmanager kunnen bellen na y tijd de directie, enz.

Vraag uw bestaande leveranciers of ze bereid zijn vaker, kleinere hoeveelheden te leveren en/of ga op zoek naar just-in-time-leveranciers. Vraag hen ‘bewijsmateriaal’ aan te dragen en kom een escalatieprocedure overeen voor het geval het misloopt met de leveringen.